...:::SanaL.Bosfforuma HoşGeldiniz:::....

Sanal.bosfforuma HoşGeldiniz
 
AnasayfaKapıGaleriSSSAramaKayıt OlGiriş yap
En iyi yollayıcılar
FeRiDuN
 
yeshimm
 
aydınn
 
€réN
 
manyaaqxx
 
madboy35
 
$ule
 
ÖMER
 
wady
 
meco
 
En son konular
» alta ki kişinin nereli olduğunu tahmin etme
Paz Ocak 11, 2009 8:58 pm tarafından FeRiDuN

» Bir sonraki üyeyi tahmin edin ?
Paz Ocak 11, 2009 8:56 pm tarafından FeRiDuN

» xxX Üstteki Üyeyi Saçma bir nedenden Banlayın Xxx
Paz Ocak 11, 2009 8:55 pm tarafından FeRiDuN

» sonu ''on'' ile biten kelimeler :)
Paz Ocak 11, 2009 8:53 pm tarafından FeRiDuN

» son kelimeyi al başa koy:)
Paz Ocak 11, 2009 8:50 pm tarafından FeRiDuN

» arka sıradakilerde en çok hangi oyuncuyu seviyorsunuz?
Cuma Eyl. 26, 2008 10:40 pm tarafından FeRiDuN

» Şuan Hangi Şarkıyı Dinliyosunuz
C.tesi Eyl. 20, 2008 5:10 pm tarafından yeshimm

» İçinizden Bağırmak Gelse Hangi Cümleleri Söylerdiniz...
Çarş. Eyl. 17, 2008 4:38 pm tarafından ÖMER

» son harften isim turetmece
Ptsi Eyl. 15, 2008 9:31 pm tarafından FeRiDuN

Kimler hatta?
Toplam 5 kullanıcı online :: 0 Kayıtlı, 0 Gizli ve 5 Misafir

Yok

Sitede bugüne kadar en çok 49 kişi Salı Ağus. 30, 2016 9:21 am tarihinde online oldu.
Istatistikler
Toplam 36 kayıtlı kullanıcımız var
Son kaydolan kullanıcımız: arab

Kullanıcılarımız toplam 2231 mesaj attılar bunda 1709 konu
Ekim 2018
PtsiSalıÇarş.Perş.CumaC.tesiPaz
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031    
TakvimTakvim
Arama
 
 

Sonuç :
 
Rechercher çıkıntı araştırma
Sinemalarda Bu Hafta

Sayaç


Paylaş | 
 

 Ses Kartları Hakkında Bilmeniz Gerekenler

Aşağa gitmek 
YazarMesaj
FeRiDuN
Admin
avatar

Erkek
Mesaj Sayısı : 1125
Yaş : 28
Ruh Haliniz :
Hangi Takımlısızı :
Kayıt tarihi : 31/07/08

MesajKonu: Ses Kartları Hakkında Bilmeniz Gerekenler   Çarş. Eyl. 03, 2008 3:00 am

SES KARTINDA BİLMENİZ GEREKENLER
l WaveTable: Eskiden hemen tüm sistemlerde ve ucuz PC satacağım
diye direnen satıcıların hala bile kullandıkları eski ses kartlarında,
sayısal ses verilerini işlemeye yarayan bir FM syntesiser vardır. Taa
1970'lerin teknolojisi olan FM (Frequency Modulation) sonraları Yamaha
tarafından geliştirilmiş ve ortaya FM OPL3 Synthesiser yongası
çıkmıştı, çok uzun yıllar özellikle oyun dünyasının bir numaralı ses
elemanı olan OPL3 o dönemde akustik ve elektronik enstrüman seslerinin
maksimum alınabilmesi için en yaygın yoldu. Tabii bu hoşnutluk önemli
oranda da beklentilerin kısıtlı olmasından kaynaklanıyordu. Zaman
içerisinde özellikle oyunların gelişmesiyle yerini Wavetable
Synthesis'e bıraktı. Wavetable, FM'in tersine ses yaratmak içim
modülatörler filan kullanmıyor bunun yerine enstrümanların gerçek
seslerinin kaydedilmiş örneklerini kullanıyor. ISA veri yolunu kullanan
ses kartları bu örnekleri (samples) kendi ROM'larında saklarken, bu
incelemede göreceğiniz gibi PCI yuvasını kullananlar sistem RAM'inin
belli kısmını bu saklama işlemi için istiyorlar. Bu örneklemelerin
boyutları ne denli büyük olursa elde edilecek ses de o denli kaliteli
olacaktır. Eminim şimdi bir çoğunuz Wavetable'ı daha etkin kullanmak
için nasıl bellek arttıracağını aradığı günleri düşünmüştür. ISA
kartların önemli dezavantajlarından biri de işte bu bellek sorunu.
Hatta daha çok ses saklanabilmesini sağlayan Wavetable daughterboard
(ek wavetable kartı) bağlantılarının hemen her 16 bit kart üzerinde
bulunmasının sebebi de bu.
l DSP: Kartın ses üreticisi aslında DSP (Digital
Signal Processor), yani sayısal sinyal işlemcisidir. DSP ne yapar? DSP,
gerekli notaları wavetable belleğin değişik bölgelerinden değişik
hızlarda okuyarak müziğin ya da sesin ortaya çıkmasını sağlar. Bu
DSP'nin işleme gücüne göre aynı anda çalabileceği maksimum ses sayısı
da kartın Polyphony'si olarak tanımlanır. Hani ses kartlarının sonunda
32, 64 hatta 128 gibi eklentiler görüyoruz ya işte bu o sayı aslında o
kartın polyphony'sidir. Örneğin SoundBlaster PCI64 kartı, sanılanın ve
yagın kanaatin aksine 64 bit veri işlemez, 64 sesi aynı anda verebilme
kapasitesinde bir kart olduğu ifade edilmek için sonuna 64 ibaresi
eklenmiştir.
l MIDI: Her ne kadar PC'de MIDI dosyalar dinlemek
artık iyiden iyiye popülaritesini kaybetse de MIDI (Musical Instrument
Digital Interface) her ses kartının vazgeçilemez bir öğesi,
enstrümanların kendi aralarında anlaşabilmelerini sağlayan bir
standarttır. Bugün hemen her ses kartının joystick bağlantısından MIDI
aygıtları bağlanabilmekte. Testimizde de bunun klavyeli bir örneğini
göreceksiniz, gerçi ilk başta biz bir MIDI gitar kullanmayı düşünmüştük
ama sonradan klavyenin daha uygun olacağını düşünerek vazgeçtik.
Anlatmaya kalksak sayfalar alacak MIDI konusuna ilişkin bilmeniz
gereken bir şey daha var; General MIDI kavramı. MIDI ilk icat olduğunda
müzisyenler ellerinde hangi MIDI enstrüman varsa onunla bir takım
arajmanlar yapıyordu, ancak iş başka synthesiserda dinlemeye gelince
aynı sesler alınamıyordu. Çünkü her synth yapımcısı enstrümalara
kafasına göre program numarası veriyordu, böylece orjinali piyano
olarak kaydedilen bir ses, bir başka synth'de sözgelimi klarnet olarak
duyuluyordu. İşin uzmanları bunu da bir standarta bağlayıp bir
enstrüman haritası çıkardılar, adını da General MIDI koydular. Ses
kartının kalitesindeki önemli etkenlerden biri de işte bu General MIDI
enstrümanlarını orjinaline ne denli yakın çalabildiği.
l Veri yolu: Neden PCI? Yukarıda ISA'nın yerine
PCI kullanılmasının önemli sebeplerinden biri olarak PCI ses
kartlarının Wavetable için sistem belleğini kullanmasını göstermiştik.
Aslına bakılacak olursa çok daha önemli bir neden daha var, o da bant
genişliği. ISA veri yolu teorik olarak maksimum 8 Mbps (saniyede 8 Mb)
veri aktarabilirken bu rakam PCI'da 132 MBps'a yükseliyor. Doğal olarak
ISA'nın sadece 16 kanal kapasitesi de ortadan kalkmış oluyor. Bugünün
32 hatta 64 kanal kullanabilen uygulamaları göz önüne alındığında PCI
veri yolunu kullanan ses kartlarının farklılığı da ortaya çıkmış
oluyor. Haliyle veri hızı bu denli yüksek olunca da 3 boyutlu ses ya da
çoklu kaynaklardan gelen ses verilerini işlemek gibi gelişmiş
özellikler de rahatlıkla kullanılabiliyor. 44.1 kHz (CD kalitesi) bir
sample çalmak için ana işlemcinin yüzde 20 gücünü işgal eden ISA nerde,
neredeyse hiç kullanmayan yeni nesil PCI ses kartları nerede? Yakın
geçmişte daha hızlı oyun oynayabilmek için sesleri kapatmak zorunda
kaldığımız günleri düşündükçe insan gerçekten ne kadar ilkel bir evre
geçirdiğimizi düşünmeden edemiyor doğrusu.
l Dijital Ses Nedir?: Hemen bir örnekle
açıklayalım da akılda kalıcı olsun. CD-ROM'unuzda müzik CD'leri
çalabilmek için bildiğiniz gibi sürücünün arkasındaki analog line
çıkışından ses kartının üzerindeki line girişine bir bağlantı yapılır.
İşte bu bağlantı analog olduğundan dolayı dış dünya etkilerine, mesela
PC'nizin güç kaynağı etkilerine açıktır. Bu sebepten (anten gibi
davranan bağlantı yüzünden) sinyal kaybı ya da acayip sesler olasıdır.
Dijital (sayısal) bağlantı kullandığınız takdirde ise dış etkilerden
etkilenmezsiniz, çünkü veriler sayısal ortamda akıp gitmektedir.
Günümüzde özellikle temiz kayıt isteyenlerin kullandığı dijital
bağlantının en önemli öğesi SPDIF çıkışı/girişidir.
l Öyleyse S/PDIF Nedir?: Spee-deef olarak teleffuz
edilen SPDIF'in açılımı Sony/Philips Digital Interface'dir. Philips ve
Sony tarafından geliştirilen bu arabirim ile CD player, DAT gibi
kaynaklardan sayısal veri aktarımı kayıpsız yapılabilir. Bu kayıpsız
veri aktarımı sayesinde de özellikle DVD gibi dijital ses barındıran
medyalardan daha iyi sonuç alınabilir.
l TAD: Kimi ses kartlarının üzerinde TAD girişi bulunur. TAD'ın anlamı Telephone Answering Device'dır. Voice özellikli dahili modemlerin çoğunda bu bağlantıyı gerçekleştirebilirsiniz.
l AUX: Yine ses kartlarında bulunan bir giriş.
Aslında passthrough demek daha doğru, çünkü kendisi üzerinden MPEG, TV
ya da radyo kartlarının sesi iletilebiliyor.
3 BOYUTLU SES NEDİR? İLGİLİ TEKNOLOJİLER NELERDİR?
Herkesin çok net bildiği gibi insanoğlunun iki
adet kulağı var. Bu kulaklar sayesinde etrafımızı çevreleyen 3 boyutlu
ortam içerisinde sesin ne yönden geldiğini anlayabiliyoruz. Madem ki
gerçek dünyada sadece iki kulakla 3 boyutlu duyabiliyoruz, 2 ya da daha
çok adet hoparlör ile ya da bir kulaklık ile de aynı etkiyi almamız
mümkün olabilir. Bu 3D sesi ortaya koyabilmenin 3 farklı yöntemi var.
Birincisi stereo expansion adı verilen yöntem, örneğin 3D özelliği
olmayan bir müzik parçasına bu etkiyi verebilen özel bazı teknikler
var. Kimi müzik setlerinde ya da hoparlörlerde görmüşsünüzdür, bir
düğmeye basarsınız veya yazılım ile ayarlarsınız ve daha değişik bir
etki alırsınız dinlediğiniz müzikten. Anlaşıldığı gibi burada kaynağın
3D ses barındırması gerekmez. Buna benzeyen diğer bir teknik de Virtual
Surround, yani sanal çevreleme. Bu tenikte de 3D sonradan eklenir,
örneğin şu ünlü Philips surround Sound reklamında gördüğümüz cihazlar
bu tür bir etki yaratmak üzere tasarlanmışlardır.
3D ses alabilmenin üçüncü ve bizi ses kartları
açısından ele alındığında en çok ilgilendiren yolu Positional 3D Audio
olarak ortaya konabilir. Burada birden fazla ses 3 boyutlu ortamda
birbirinden farklı yerlerde konumlandırılmaya çalışılır, böylece 3D
etkisi oluşur. Örneğin bir filmde görünürde uçak olmamasına karşın önce
arkanızdan yaklaştığını duyabilmeniz, sesin giderek yaklaşması ve
derken üzerinizden geçip giderken sesin kaynağını konumlandırabilmeniz
hep bu sayede olur. Aklınız karışmasın örneğin sinemalarda gördüğümüz
Dolby Digital ses sistemleri de aslında birer Positional 3D Audio'dur,
sadece hoparlör sayısı çok daha fazla olduğundan dolayı çok fazla
sayıdaki ayrı ses, ayrı ayrı pozisyonlandırılabilir, üstelik bu
işlemler özel bir kodlama ile gerçekleştirildiğinden veri kaybı da söz
konusu değildir. Biz denemelerimizde Cambridge SoundWorks Desktop
Theater 5.1 ile ses kartlarının hem oyunlarda hem de filmlerde bu
özelliklerini denedik, aynı denemeleri 4 hoparlöre izin vermeyen
kartlarda ise Yamaha YST-M100 hoparlör seti ve YST-MSW5 subwoofer
karışımı ile denedik. Doğrusunu söylemek gerekirse 4 hoparlör gibisi
yok, evet 2'li hoparlör setlerinde de 3 boyut etkisi hissedilebiliyor,
ama çoklu hoparlör setleri ile deneyim olarak çok farklı etkiler
bırakıyor.
Yazımızın girişinde de söylemiştik. Neredeyse her
kart firması kafasına göre bir 3D teknolojisi kullanıyor. Dolayısıyla
bu teknolojilerin en sık kullanıldığı mekan olan oyunlarda hangi
teknolojiyi destekleyeceğini şaşırmış durumdalar. Durum tıpkı grafik
dünyasındaki OpenGL, Direct3D ve Glide arasında yaşanan API çekişmesine
benziyor. Burada API tanımını net bir şekilde yapalım daha sonra
kafanız karışmasın: 3D ses API'si aslında sadece 3D sesi size iletmek
isteyen programcının kullandığı ve sesin 3 boyutlu uzayda hangi
konumdan ve hangi şiddette geleceğini ses kartına söylemesine yarayan
komutlar topluluğudur. Biz sizin için 3D ses destekleyen oyunların
hangi teknolojileri kullandığını gösteren bir tablo yaptık, umarız
ilginizi çeker. Herneyse biz şimdi kısaca bu teknolojilerin (ya da
API'lerin) hepsine biraz göz atalım, bir ses kartının birden fazla API
kullanabileceğini ve bir oyunun da birden fazla API için yazılmış
olabileceğini hatırlattıktan sonra da testimize geçelim. Eğer bu
API'lerden hangisinin daha başarılı da ayrıca olduklarını merak
ediyorsanız Mart 99 sayımızı okumanızı tavsiye ederiz.
l DirectSound3D: Microsoft'un geliştirdiği Direct
Sound 3D, aslında DirectX'in bir parçası. Bu sebepten DirectX destekli
her yeni PCI ses kartı tarafından rahatlıkla kullanılabiliyor, bu
yagınlık sayesinde de en sık karşımıza çıkan 3D ses API'si. Oyun
programcılarının da kolayına geldiği için çoğu yeni oyunda
kullanılabilir olması gerek. Zaten kullanılabiliyor da ancak çok fazla
tercih edildiği söylenemez, nedenine gelince programcıya sunduğu
imkanlar bugünün oyunlarında kısıtlı. Bu kısıtlı ortamdan sıyrılmak
isteyen ilk firma Aureal oldu ve DirectX 3 ile birlikte çalışmalarına
başlayarak A3D'yi ortaya koydu.
l A3D: Modern ses kartlarında en sık
rastlayacağınız 3D API'si olan A3D, ana işlemciye fazla yüklenmemesi
ile dikkat çekiyor. Donanımdan 3D ses hızlandırılması olayının atası
sayılabilicek A3D, aslında Direct Sound3D komutlarını kendi
algoritmleri ile kullanıyor, biraz karışık ama bu kadarını bilmeniz
yeterli. Asıl tereddüte düşebileceğiniz nokta ise bu A3D'yi kullanan
kartların çeşitleri. Bunlardan birincisi emülatörler, oyundan gelen A3D
bilgilerini alarak sahte bir A3D.dll dosyası ile DirectSound3D altında
işliyorlar, yani bir anlamda oyunu kandırıyorlar. Creative'in Sound
Blaster Live ses kartı bunun güzel bir örneği. A3D kullanan ikinci tür
kartlar DSP tabanlı ürünler. Bunlarda programlanabilir bir DSP
işlemcisi var, bu generic işlemci üzerine A3D'nin algoritmaları
işleniyor böylece A3D donanım hızlandırıcılı bir ses kartınız oluyor.
Bu tip kartların 3D ses başarısı tamamen sözünü ettiğimiz DSP'nin
kapasitesi ile doğru orantılı. Son olarak A3D kategorisinde karşımız
Vortex 1 ve Voretx 2 yongaları çıkıyor. Vortex 1, 8 adet 3D, 8 adet de
2D ses işleyebiliyor, en gelişmiş A3D kullanıcısı Vortex 2'de ise
imkanlar ve kalite çok daha geniş. Nitekim testimizin gözdelerinden
Diamond MX-300 de bu yongayı kullanmakta.
l EAX: EAX'ın açılımı Environmental Audio
Extensions. Creative tarafından geliştirilen bu API'ye geçmeden önce
reverb kavramına biraz değinmemiz gerekli. Duyduğumuz sesler iki
bileşenden meydana geliyor; orjinal kaynaktan yola çıkan ses ve bu
sesin kulağımıza ulaşıncaya dek çevreden aldığı etkiler. Örneğin
duvarlar, etrafımızdaki insanlar ya da diğer objeler seste bir
deformasyona yol açar. İçinde bulunduğumuz oda ya da ortamın şekli,
içerdiği materyallerin büyüklüğü ve çeşidinin yarattığı etki reverb
olarak tanımlanır. İşte Creative'de bu yüzden API'sine çevresel ses
anlamına gelen Enviromental Audio adını koymuş. Creative'in yapmak
istediği şu: Programcıya içinde hazır çevresel efektler bulunan bir
reverb motoru sunuyor ve "al bunu oyuncunun 3D ortamı hissetmesi için
hangisi uygun geliyorsa kullan" diyor. EAX'da aslında bir DirectSound3D
uzantısı, yani o da tıpkı A3D gibi DS3D komutlarını kullanıyor ama
kendi algortitmaları ile.
l Q3D: Qsound firmasının bir ürünü olan Q3D henüz
pek yaygın olarak kullanılmıyor. Testimizde Aztech'in 368DSP ses
kartında gördüğümüz Thunderbird yongasının yanı sıra Sega'nın Dreamcast
yongası ile Trident 4Dwave-DX'i de Q3D kullanıcılarından. Amacı
diğerlerinde olduğu gibi sadece 2 hoparlör aracılığı ile 3D ses ortamı
yaratmak. Programcı firmanın iddiasına göre aslında kulaklık üzerinde
çalışmak üzere geliştirilmiş olan Head Related Transfer Functions
(HRTF), 2 hoparlör üzerinde doğru çalışmıyor ve kayıplara yol açıyor.
Bu yüzden Q3D bu tekniğin yanı sıra çapraz konuşma (cross talk) adı
verdiği bir tekniği de kaynaştırmış. Tıpkı diğer API'lerde olduğu gibi
Q3D'nin de 2.0'ı tamamlanmış bile. Anlayabildiğimiz kadarıyla anormal
detayları olan Q3D büyük iddialar taşıyor, ancak henüz uygulama bazında
belirgin bir farkını göremediğimizi belirtmek gerek. Sanırız ileride
daha fazla etkisini hissettirecektir.
Unutmadan belirtelin Q3D, DVD kullanımı için Qsurround adını verdiği
yeni bir teknoloji de kullanıyor. Buna göre AC-3 (ya da herkesin
bildiği adıyla Dolby Digital 5.1) kodlarını çözebilen bir yazılım
kullanıldığında Q3D kartlar ile film seyredilebiliyor. Aslında bunu
hemen her API yapabiliyor, örneğin Vortex2 yongasına sahip Diamond
MX300'de A3D API'sini kullanarak bu sinyalleri çözebiliyor. Yani
açıkçası soru bu işi ne kadar kaliteli yapabildiğinde.
l Sensaura: Yamaha'nın bu teknolojiyi kullanmaya
başlaması ile adını duyuran Sensaura, temelde diğer API'ler ile büyük
farklılıklar taşımıyor. Yukarıda bahsettiğimiz HRTF olayına yeni bir
boyut kazandıracak olan ve bir metreden yakın mesafelerde de iyi
sonuçlar vermek üzere tasarlanan MacroFX ile, yakınlaşan objelerin
dinleyiciye yaklaştıkça farklı sesler de verebilmesini sağlayan ZoomFX
(trenin yaklaştıkça duyulabilecek seslerinin de -örneğin tekerlek ya da
ray sesi- aktarılabilmesi) özellikleri Sensaura'nın öne çıkan yeni
teknolojileri.
SONUÇ OLARAK
3D ses özellikli her ses kartı kullandığı API ne
olursa olsun (ister Q3D ister A3D ya da EAX) kendiliğinden
DirectSound3D uyumlu hale gelir. Bir örnekle açıklayacak olursak DS3D
programlanan oyun çalıştırıldığında sistemde ses için bir 3D donanımı
arayacak ve bulduğunu kullanacaktır, bu sebepten herhangi bir 3D ses
kartında temel 3D konumlandırmalarını gerçekleştirecektir. Sonuç olarak
3D ses kartlarının verdikleri sesin 3D kalitesinde tüm bu saydığımız
API'lerin DS3D'yi nasıl kullandıkları belirleyici olarak karşımıza
çıkıyor.
Sayfa başına dön Aşağa gitmek
Kullanıcı profilini gör http://sanal.bosfforum.com
 
Ses Kartları Hakkında Bilmeniz Gerekenler
Sayfa başına dön 
1 sayfadaki 1 sayfası
 Similar topics
-
» Bazı Müzik Aletleri Hakkında Bilgi
» WwW.TrPivot.CoM // Pivot Hakkında Herşey Bu Sitede
» Vergi indirimi (sakatlık İndirim)hakkından yararlanmak için gerekli evraklar
» H.I.P.S Hakkında (Nedir? Ne İşe Yarar?)
» Orgonik Tarım Hakkında Bilgi

Bu forumun müsaadesi var:Bu forumdaki mesajlara cevap veremezsiniz
...:::SanaL.Bosfforuma HoşGeldiniz:::.... :: .·´¯(_.·´(_.·´¯(_ .·´¯(_.·´(_.·´¯(_Bilgisayar & Internet Dünyası - Pc & Internet World_)¯`·._)¯`·._)¯`·._)¯`·._)¯`·._)¯`·. :: Bilgisayar Donanım - Hardware-
Buraya geçin: